FlytrapCare Carnivorous Plant Forums

Sponsored by FlytrapStore.com

Discuss Sarracenia, Heliamphora, Darlingtonia, Cephalotus plant care here

Moderator: Matt

By camsdad66
Posts:  404
Joined:  Wed Jun 26, 2013 7:39 pm
#414774
Unfortunately, my big, beautiful S. Flava "Black Veins" that had thrown out the largest pitcher I've ever grown in my many decades growing CPs (see green and happy photos!) has taken a huge turn for the worst! As in, it may have croaked! I don't get it! Any advice or suggestions would be appreciated. All I can say is it's in a pot (garden bowl) with several other Sarracenia, so I'm gonna rule out disease and pests....y'all agree?? I mean we have had a scorching heat wave down here in the south, maybe it just couldn't take it. Anyway, do yall think I should dig it up and see if anything looks alive, or just leave it alone and see if anything "rises from the dead" later?? Image
Appreciate any help!ImageImageImageImageImage

Sent from my SM-A505U using Tapatalk

User avatar
By Supercazzola
Location: 
Posts:  1104
Joined:  Sun Nov 22, 2020 1:57 am
#414780
Without examining the rhizome you can’t rule out disease. Hopefully any pathogens don’t spread to other plants.
User avatar
By DragonsEye
Posts:  667
Joined:  Sat Oct 01, 2016 1:22 pm
#414792
I would agree with Super --- check the rhizome. If it is diseased, there might be a useful section that hasn't been lethally infected. If the whole thing is mush, then you know.
By Camden M
Location: 
Posts:  130
Joined:  Mon May 23, 2022 9:25 pm
#414794
camsdad66 wrote: Tue Jun 21, 2022 12:44 am Unfortunately, my big, beautiful S. Flava "Black Veins" that had thrown out the largest pitcher I've ever grown in my many decades growing CPs (see green and happy photos!) has taken a huge turn for the worst! As in, it may have croaked! I don't get it! Any advice or suggestions would be appreciated. All I can say is it's in a pot (garden bowl) with several other Sarracenia, so I'm gonna rule out disease and pests....y'all agree?? I mean we have had a scorching heat wave down here in the south, maybe it just couldn't take it. Anyway, do yall think I should dig it up and see if anything looks alive, or just leave it alone and see if anything "rises from the dead" later?? Image
Appreciate any help!ImageImageImageImageImage

Sent from my SM-A505U using Tapatalk
Cam to cam,
I feel so bad for you! The Rafflesiana and now this! Things just aren’t going well for you :x 😔
User avatar
By thepitchergrower
Location: 
Posts:  2534
Joined:  Sun Sep 26, 2021 2:22 am
#414795
From what I heard, the flava "Black Vein" clones are rot prone. Maybe it wasn't entirely your fault.
By camsdad66
Posts:  404
Joined:  Wed Jun 26, 2013 7:39 pm
#414799
Camden M wrote:
camsdad66 wrote: Tue Jun 21, 2022 12:44 am Unfortunately, my big, beautiful S. Flava "Black Veins" that had thrown out the largest pitcher I've ever grown in my many decades growing CPs (see green and happy photos!) has taken a huge turn for the worst! As in, it may have croaked! I don't get it! Any advice or suggestions would be appreciated. All I can say is it's in a pot (garden bowl) with several other Sarracenia, so I'm gonna rule out disease and pests....y'all agree?? I mean we have had a scorching heat wave down here in the south, maybe it just couldn't take it. Anyway, do yall think I should dig it up and see if anything looks alive, or just leave it alone and see if anything "rises from the dead" later?? Image
Appreciate any help!ImageImageImageImageImage

Sent from my SM-A505U using Tapatalk
Cam to cam,
I feel so bad for you! The Rafflesiana and now this! Things just aren’t going well for you :x Image
Thanks, Cam! It's OK, I've lost more plants than I can remember over the years. But some do hurt more than others!

Sent from my SM-A505U using Tapatalk

By camsdad66
Posts:  404
Joined:  Wed Jun 26, 2013 7:39 pm
#414800
thepitchergrower wrote:From what I heard, the flava "Black Vein" clones are rot prone. Maybe it wasn't entirely your fault.
Perhaps! Always seems like I lose the prettiest and/or biggest and nicest! Maybe I over watered....but it seemed to be doing great until the scorching heat wave.

Sent from my SM-A505U using Tapatalk

User avatar
By steve booth
Posts:  1028
Joined:  Mon Jul 18, 2011 11:15 am
#414804
When was the last time you repotted it? totally crispy like that is normally lack of water (not in this case as it stands in water) a pathogen of some sort, but unlikely as the other plants haven't caught it, or mineral burn (possibly from old media losing its acidity and breaking down).
Shame you lost it, they are nice plants
Cheers
Steve
By camsdad66
Posts:  404
Joined:  Wed Jun 26, 2013 7:39 pm
#414819
Hi Steve,
It was potted along with the other plants in that bowl in Spring. Only other thing I can surmise is that the crown was over shaded by other plants and didn't get enough light and/or airflow. But that's a stretch at best. Here's what the other plants in the pot look like. No apparent issues. Image

Sent from my SM-A505U using Tapatalk

User avatar
By steve booth
Posts:  1028
Joined:  Mon Jul 18, 2011 11:15 am
#414878
Ahh I see what you mean, I didn't realise it was in the same pot. It is a funny one then, no obvious cause as far as I can see.
Cheers
Steve
By camsdad66
Posts:  404
Joined:  Wed Jun 26, 2013 7:39 pm
#414910
steve booth wrote:Ahh I see what you mean, I didn't realise it was in the same pot. It is a funny one then, no obvious cause as far as I can see.
Cheers
Steve
Right, Steve. It's a mystery of sorts. I'm considering digging up the remains and see if anything is still alive. If so, I'll post photos either way!

Sent from my SM-A505U using Tapatalk

Camden M, Sundews69 liked this
What are my Gemae up to?

I started a pygmy from seed in a 3" deep pot.[…]

We have royalty among us!!!!!!!!!

Dang, he changed his name again!

Thank you all so much!

I wanted to thank you all for the amazing help and[…]

Yes you did, you just don't know it. You and 19.8 […]

If you feed them a food item that is too large, th[…]

Mystery box

Thanks. It adds a nice ambiance if nothing else.

Order received. Your order number is 0998. I'll PM[…]

Live Sphagnum Moss?

Maybe I'll be able to propagate more over time. […]

Support the community - Shop at FlytrapStore.com!